Ben je altijd al benieuwd geweest naar hoe een helikopter opstijgt? Het opstijgen van een helikopter draait letterlijk om de principes van aerodynamica. First Class Aviation legt je deze principes graag stapsgewijs uit.
Het gebruik van een hoofdrotor
Het is van belang dat er zogenaamde lift gecreëerd wordt. Dit wordt gedaan middels het gebruik van een hoofdrotor. Deze rotorbladen draaien rond en fungeren als vleugels, waarbij de lucht naar beneden wordt geduwd. Hierdoor wordt lift omhoog gecreëerd volgens het principe van Bernoulli. Luchtstroom boven de rotorbladen is sneller dan dat eronder, wat resulteert in drukverschil en lift veroorzaakt.
Collectieve sturing
Er wordt door de piloot een controlemechanisme genaamd de ‘collectieve’ gebruikt om de hoek van de rotorbladen aan te passen. Wanneer dit sturingsmechanisme naar boven wordt getrokken, neemt de hoek van de rotorbladen toe. Hierdoor wordt er meer lift gecreëerd en kan de helikopter opstijgen.
Stuwkracht en verticale beweging
De helikopter stijgt verticaal op zodra er voldoende lift is om het gewicht van de helikopter te overwinnen. Waar vliegtuigen een voorwaartse beweging nodig hebben om lift te genereren (en op te kunnen stijgen), hebben helikopters dit niet nodig. Op die manier is het mogelijk voor helikopters om recht omhoog de lucht in te gaan.
Stabiliteit en richting
De staartrotor van een helikopter zit vaak aan de achterkant van de helikopter geplaatst en zorgt ervoor dat er stabiel opgestegen kan worden. Dit wordt gedaan door het draaiende effect tegen te gaan dat door de hoofdrotor wordt veroorzaakt. Hierdoor kan de piloot de richting van de helikopter aanpassen door de snelheid en de hoek van de staartrotor te variëren. Hierdoor kan de helikopter verschillende kanten op draaien.
Blijven zweven in de lucht
Zodra de helikopter eenmaal in de lucht hangt, kan deze blijven zweven op een vaste positie. Dit komt tot stand door het stabiliseren van de collectieve en cyclische sturing. Het zweven is een uniek kenmerk van een helikopter en is noodzakelijk bij belangrijke operaties zoals precisiewerk en reddingsacties.
Het maken van een voorwaartse beweging
De cyclische sturing kan door de piloot worden aangepast, zodat de helikopter diverse richtingen op kan vliegen zoals voorwaarts, achterwaarts of zijwaarts. Hierdoor wordt de lift asymmetrisch verdeeld en kan de helikopter in de gewenste richting bewegen.
De aerodynamische krachten van een helikopter ervaren? Boek een helikopter!
In essentie is het opstijgen van een helikopter een samenloop van aerodynamische omstandigheden en krachten. Daarnaast zijn geavanceerde besturingstechnieken die de piloot beheert van essentieel belang om het toestel soepel de lucht in te krijgen. Ben je zelf benieuwd geworden naar hoe dit allemaal werkt en wil je dit van dichtbij bekijken? Huur dan snel een helikopter bij First Class Aviation en geniet van ongekende vrijheid. Je kunt te allen tijde contact opnemen of een offerte bij ons aanvragen.