Het opstijgen van een privéjet: hoe gaat dat in zijn werk?

Voor veel passagiers aan boord van een (privé) vliegtuig is het opstijgen vaak het leukste en het spannendste moment van de vlucht. Na het inladen van alle bagage door het luchthaven personeel voel je het vliegtuig bewegen en ga je richting de startbaan. De kriebels beginnen langzaam te komen en ineens gaan de motoren aan: nu gaat het écht gebeuren. Voor passagiers  lijkt het allemaal makkelijk te gaan, maar hoe verloopt het vertrek van een privéjet nou eigenlijk?

Aerodynamica: de basis

Alvorens een privéjet kan opstijgen, is het van belang dat aerodynamica duidelijk is. De vleugels van een vliegtuig zijn ontworpen om een zogenaamde ‘lift’ te genereren wanneer er door de lucht bewogen wordt. Deze lift komt tot stand wanneer er een verschil in luchtdruk tussen de boven-en onderkant van de vleugels bereikt wordt. Hierdoor ontstaat er een opwaartse kracht die het gewicht van de privéjet compenseert. De kracht van de lift hangt o.a. samen met het vleugeloppervlak en de snelheid waarmee de lucht langs vleugels stroomt. Wat veel mensen denken is dat de snelheid waarbij een vliegtuig opstijgt de grondsnelheid is, maar feitelijk is dit de snelheid waarmee de lucht over de vleugels heen stroomt. Een vliegtuig stijgt dan ook het liefst op tegen de wind in.

De start van het opstijgen

Het opstijgen van een privéjet begint altijd met een overleg tussen de First Officer en de Gezagvoerder. Zij spreken met elkaar af wie er vliegt en wie de navigatie en communicatie op zich neemt. Zodra de startbaan in zicht komt, wordt er toestemming gevraagd aan de luchtverkeersleiding om de landingsbaan op te gaan en om uiteindelijk te vertrekken. Hierna worden de motoren gestart, die de stuwkracht leveren die nodig is om het vliegtuig voort te stuwen door de lucht. Doordat de gashendels geopend worden, wordt er meer brandstof naar de motoren gestuurd. Dit zorgt ervoor dat ze harder draaien en dat de stuwkracht toeneemt. Dit is ontzettend belangrijk, omdat het vliegtuig dan snelheid begint te winnen. Deze snelheid is essentieel om ervoor te zorgen dat er voldoende lift gegenereerd wordt om het vliegtuig van de grond te krijgen.

De klim

Nu er voldoende lift gegenereerd is en de liftkracht groter is dan het gewicht van het vliegtuig, komt het vliegtuig van de grond. Op dit moment stijgt het vliegtuig écht op. Echter is het van belang dat de snelheid continu verhoogd wordt en er een geleidelijke klim gemaakt kan worden. Dit is cruciaal om hoogte te winnen en de kruishoogte te bereiken. De gemiddelde kruishoogte ligt tussen de 8,5 en 11,5 km. Privéjets vliegen echter iets hoger, namelijk tussen de 12,5 en 13,7 km. Het opstijgen van een vliegtuig is dus een combinatie van stuwkracht, snelheid en aerodynamische principes die nauw met elkaar verbonden zijn en nauwkeurig moeten worden beheerst om er voor te zorgen dat een vlucht veilig en efficiënt verloopt.

Het boeken van een privévlucht

De ervaren piloten van First Class Aviation beschikken uiteraard over de nodige kennis en ervaring die nodig is om het opstijgen van een privévlucht zo veilig en soepel mogelijk te laten verlopen. Daarnaast werkt First Class Aviation enkel samen met streng geselecteerde operators en luchtvaartmaatschappijen welke voldoen aan de internationaal geldende regels en veiligheidseisen. Vraag vandaag nog uw vrijblijvende offerte aan en wij nemen binnen 24 uur contact met u op om alle wensen en behoeften omtrent uw privéjet te bespreken.

First Class Aviation Gallery