12 mei 2021 – We kunnen veel beïnvloeden maar het weer vormt hier een uitzondering op. Hoewel vliegen één van de veiligste vormen van vervoer is kan het weer nog wel eens roet in het eten gooien. Dit geldt niet alleen voor grote passagiersvluchten maar ook voor privé vluchten. Helaas is het onmogelijk om voor iedere vlucht 100% garantie van doorgang af te geven. Om veel verwarring daarover weg te nemen, vertellen wij in deze blog welke invloed het weer op een privé vlucht heeft.
De weersomstandigheden en een privé vlucht
Privé vliegtuigen zijn vaak nog wat weersafhankelijker dan gewone passagierstoestellen. Daarom wordt het weer door onze planning en het operations team continue gemonitord en in de gaten gehouden. Mocht het er naar uit gaan zien dat de weersomstandigheden roet in het eten gaan gooien, wordt dit overlegd met de piloot en indien gewenst wordt er een andere vluchtroute ingepland.
Daarnaast hebben privé jets als voordeel dat zij een stuk hoger kunnen vliegen dan gewone vliegtuigen. Op deze hoogtes is het een stuk rustiger en hoeft er minder rekening gehouden te worden met ander vliegverkeer. Mocht de piloot en route dus te maken krijgen met slecht weer kan er een stuk makkelijker uitgeweken en om het slechte weer heen gevlogen worden.
Welke invloed heeft het weer op privé vluchten?
Het weer is dus wel degelijk van invloed op privé vluchten. Een klein regenbuitje zal er niet voor zorgen dat een privé vlucht niet kan vertrekken. Slecht zicht, onweer, wind en winterse omstandigheden spelen zeker wel een grote rol. Zo zijn er diverse luchthavens die VRF (“Visual Flight Rules”) gecertificeerd zijn. Dit wil zeggen dat het aanvliegen en opstijgen van deze luchthavens alleen mag plaatsvinden bij daglicht en als het zicht goed is. Bij laaghangende bewolking of mist kan het dus zijn dat er uitgeweken moet worden naar een ander vliegveld. Hagel en onweer spelen ook een grote rol bij het uitvoeren van een privé vlucht. Aangezien dit schade aan de jet kan veroorzaken, vliegen piloten bij voorkeur niet door een hagel of onweersbui.
Onweer, vorst en wind
Mocht er een onweer of hagelbui voorspeld worden kan de piloot de koers aanpassen om rond deze buien heen te vliegen. IJs is vanzelfsprekend ook van invloed op de vlucht. Hoe hoger er gevlogen wordt hoe kouder de atmosfeer is. Daarom kan er in sommige gevallen voor gekozen worden om een lagere vlieghoogte aan te houden om zo ijsvorming op het vliegtuig tegen te gaan. Ool de wind is van belang bij het veilig uitvoeren van een privé vlucht. Zolang de windsterkte binnen de vliegtuiglimieten blijft, is er geen enkel probleem om de vlucht uit te voeren.
Vliegen met First Class Aviation
Neem contact op voor meer informatie over onze service en de vluchten die wij voor u kunnen organiseren. Binnen 24 uur geven we u een passende prijsindicatie of een eventuele offerte. Voor een prijsindicatie met spoed kunt u ons 24 uur per dag telefonisch bereiken via 040 235 04 50. Wij voorzien u dan direct van informatie.